Tiedotteita

Koronavirus ja reumasairaudet (Lähde Suomen Reumaliitto 14.8.2020)

Koronapandemia vaikuttaa yhä arkeen. Reumasairauksia sairastaville suunnattuihin ohjeisiin ei ole tullut kevään jälkeen merkittäviä muutoksia.

Koronapandemia on muuttanut arkea kaikkialla maailmassa, myös Suomessa. On luonnollista, että tilanteen jatkuminen herättää huolta ja epätietoa.

Tiedot viruksen vaikutuksista reumasairauksiin täsmentyvät ja tarkentuvat, kun tietoa saadaan lisää. Kokoamme tälle sivulle luotettaviin lähteisiin perustuvaa tietoa ja päivitämme sivua, kun tilanne muuttuu.

Mitä tiedetään koronaviruksen vaikutuksesta reumasairauksiin?

Reumasairaudet eivät vaikuta lisäävän riskiä saada koronavirustartunta.

Suomessa riskiryhmät määrittelee Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Sen  mukaan reumasairauksia sairastavat eivät kuulu vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin

Terveyskylän Infektiotalon sivuilta löytyy reumasairaille suunnattua tietoa koronaviruksen vaikutuksista ja ohjeet siitä, milloin lääkkeitä on syytä tauottaa.

Vaikka reumasairaus sinänsä ei lisää koronariskiä, jotkin reumalääkkeet voivat lisätä riskiä. Infektiotalon verkkosivujen  mukaan: ”Infektioriskiä voivat lisätä vastustuskykyä heikentävät hoidot (kuten solunsalpaajalääke, biologinen lääke, JAK-estäjät, isoannoksinen prednisoloni yli 10-15mg yli 2 vkoa). Metotreksaatti on yleisin reumasairauksissa käytettävä solunsalpaaja. Todennäköisesti pieniannoksinen metotreksaatti alle 15 mg/viikko ei lisää merkitsevästi infektioriskiä.”

Reumatologi Antti Puolitaival kertoi 1.4. Facebook-luennolla reumalääkkeiden tauottamisesta koronavirusepidemiassa. Video on katsottavissa Reumaliiton YouTube-kanavalla.

Tietoa koronaviruksen vaikutuksista reumasairauksiin kerätään jatkuvasti kansainvälisenä yhteistyönä. Alustavien tulosten perusteella viruksen reumasairaille aiheuttama riski näyttää pelättyä pienemmältä.

Lastenreumaa sairastaville potilaille suositellaan samoja suojautumis- ja varotoimia kuin kaikille muillekin lapsille. Koronavirusepidemia sinänsä ei aiheuta lisätoimenpiteitä lastenreumapotilaille.

Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, tee oirearvio Omaolo-palvelussa. Omaolo.fi on kansallinen, julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu.

Jos sairastut kuumeiseen koronavirusinfektioon ja sinulla on vaikea tulehduksellinen reumasairaus, on syytä seurata verisuonitukosten mahdollisuutta. Koronavirusinfektioon liittyy kohonnut laskimotukosten riski.

Muista myös Fimean tutkijan Twitterissä jakama vinkki: Jos korona vie sinut sairaalaan, vain sinä tiedät käyttämäsi lääkityksen. Tee paperille tai puhelimeen ajantasainen lääkityslista, myös milligrammat, annostus ja lääkityksen tavoite. Anna lista hoitohenkilökunnalle.

Huomaathan, että Reumaliitto on potilasjärjestö, ei terveysviranomainen. Välitämme tietoa, mutta emme itse voi antaa suosituksia tai henkilökohtaista terveysneuvontaa.

Miten tilanne vaikuttaa järjestöjen toimintaan?

Tilaisuuksien järjestämisessä kannattaa noudattaa omaa harkintaa ja viranomaisten ohjeita siitä, missä ja kuinka suurella joukolla on suositeltavaa kokoontua.

Miten tartunnalta voi suojautua?

Kun koronaepidemian tilanne muuttuu, myös kokoontumisiin, liikkumiseen ja suojautumiseen liittyvät suositukset muuttuvat. . Ajantasaisiin suosituksiin voit tutustua valtioneuvoston verkkosivuilla.

Koronatartunnan riskiä voit vähentää huolehtimalla hyvästä yskimis- ja käsihygieniasta, välttämällä lähikontakteja sekä käyttämällä maskeja julkisessa liikenteessä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuille on koottu tietoa koronavirukselta suojautumisesta

Muista myös nämä neuvot, jotka auttavat suojautumaan tartunnoilta:

• Huolehdi käsihygieniasta. Pese kätesi aina kun tulet ulkoa sisään ja niistämisen, yskimisen tai aivastamisen jälkeen.
  • Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
  • Älä altista riskiryhmään kuuluvia.

1. loka, 2020